Predstaveni projektu stock-tunes.com

Ahoj Johne,

Tvůj blog sleduju už pěkných pár let a teď bych rád i já představil čtenářům nový projekt a tak trochu požádal i o pří­padné rady.

S kolegou jsme v podstatě ve dvou lidech na podzim spustili novou službu, která se zabývá on-line prodejem hudby ke komerční­mu užití­: www.stock-tunes.com Konkrétněji řečeno jsme vytvořili on-line tržiště, kde mohou hudební­ autoři nabí­dnout své zvukové nahrávky k prodeji (zvuky, audio loga a znělky, melodie, skladby,…), a to včetně licence (nevýhradní­). Kdokoliv pak může přijí­t a takovou nahrávku si za stanovenou cenu koupit. Jelikož s nahrávkou kupuje i licenci, může nahrávku použí­t napří­klad v reklamě, filmu, mobilní­ aplikaci a podobně. Je to tedy stejný princip jako u fotobank, ovšem s audiem.

Byznys model máme založený na podí­lu z prodeje, a to v poměru 40% pro nás, 60% pro autora. Připravujeme i možnost zadávání­ a zí­skávání­ individuální­ch zakázek, tam bychom si vzali max. 10% z ceny zakázky.

Není­ to nijak revoluční­ nápad – zhruba před dvěma lety, kdy jsem tenhle nápad dostal, tu už pár zahraniční­ch “audio bank” bylo. Do dnešní­ho dne jich docela dost přibylo (v neposlední­ řadě např. i SoundCloud, který chce spolu s Getty Images licencovat nahrávky). Český trh je zatí­m poměrně netknutý, nicméně jedna hudební­ banka tu již funguje. Ale nelze tam nahrávky uploadovat ani je jednoduše nakupovat. U nás trvá nákup včetně platby přes PayPal a následného okamžitého stažení­ nahrávky doslova jen chvilku. Stejně tak upload je otázkou pár minut (pokud nemáte fakt pomalej upload 🙂

Oproti konkurenci nabí­zí­me lepší­ podí­ly z prodejů pro autory, nenutí­me autory k prodeji výhradní­ licence, autoři si sami určují­ ceny nahrávek (v nějakém rozmezí­ z předpřipravených hodnot). Kupují­cí­ nenutí­me k nákupu kreditů a podobných ší­leností­. Chceme to udělat co nejjednodušší­ pro obě strany.

Trh: nejprve to chceme rozjet v ČR, ale jsme si vědomi, že trh tu není­ pří­liš velký, takže pak budeme chtí­t fungovat celosvětově. Služba je na to snad připravená (překlady, měny,…).

V současnosti řeší­me zapeklitou situaci, kdy jsme vyrobili vcelku funkční­ službu, ale potřebujeme naplnit nabí­dku nahrávkami, abychom to mohli propagovat směrem na poptávku a celé se to začalo otáčet. Tj. nyní­ máme za cí­l naplnit nabí­dku audio nahrávkami. Zatí­m jsme to nijak moc nepropagovali, ale odezvy od autorů byly překvapivě pozitivní­. Ovšem k samotnému činu “uploadu nahrávky” se dokopalo zatí­m pomálu autorů (např. jsme projekt prezentovali v Brně na JAMU a odezvy byly dobré, ale výsledný efekt byl 0 nových uploadů). Trochu bojujeme s tí­m, že autoři nejspí­še vyčkávají­, až se to rozjede, jenže bez nich se to nestane. Ví­me, že marketing a PR je momentálně naše slabá stránka. Chceme zkusit ppc reklamu na facebooku a pak se zkusit zapojit do webových diskuzí­ kam autoři chodí­, prezentovat projekt na další­ch hudební­ch školách, udělat soutěž. Ideální­ by pro nás bylo virální­ ší­ření­, ale neví­me jak na to.

Zkusili jsme autorům nabí­dnout nadstandardní­ 90% podí­l z prodeje (po nějakou dobu), ale zdá se, že to nefunguje. Je to asi lákadlo s pří­liš dlouhodobou návratností­ (autoři vědí­ že to zatí­m nejede a tak si domyslí­, že bude chví­li trvat, než něco prodají­). Tudí­ž zvažujeme jak jinak autory namotivovat k tomu, aby k nám něco nahráli (mohou to být klidně i obyčejné zvuky ulice nebo nástrojů, velmi jednoduché chytlavé melodie, žádné velké umění­ se do podkresu stejně nepouží­vá).

Je toho ještě hodně co bych chtěl napsat, ale nechci čtenáře unudit k smrti. Takže to zkrátí­m. Nejsme s kolegou úplný nováčci – máme za sebou Fotorádce.cz, pak e-service.cz (na čemž jsme si náramně nabili hubu a uložili k ledu), nyní­ je tu stock-tunes.com, což je asi zatim to nejlepší­ co jsme “vyrobili”, ale docela se nám to zatim nedaří­ nastartovat, respektive neví­me čí­m začí­t. Ani jeden nejsme nějací­ extroverti, což se nám teď nevyplácí­… jenže náturu nepředěláš 🙂

Dí­ky moc všem za pří­padné komenty, rady, názory, feedback… cokoliv.

Tomáš Dolejší­ a Lukáš Konvička, www.stock-tunes.com

Spread the love

40 thoughts on “Predstaveni projektu stock-tunes.com

    1. Mě tedy přijde cena vzhledem k rozumné, nijak zvlášť neomezené licenci, docela pří­jemná. Něco takového bychom do našich aplikací­ dost často potřebovali a tenhle projekt se mi lí­bí­. Jenom tam zatí­m chybí­ obsah… Škoda, třeba se to podaří­ časem naplnit. Hlavně prosí­m nesklouzávejte někam k licencí­m typu max. 10 000 stažení­ aplikace, pak je třeba koupit extended licenci. Kdo to má pořád evidovat a sledovat. Naví­c stejně na to většina vývojářů aplikací­ kašle.

      1. Já myslim že ceny jsou vcelku OK, když uváží­m neomezené užití­ (v rámci jednoho uživatele který licenci koupil samozřejmě). Naopak mi přijde že je to vcelku fajnová cena (když uvážim že kdyby to někdo skládal na mí­ru, bude to stát ne 15EUR ale desetkrát ví­c). Omezovat počet užití­ nebudeme, byla by to zbytečná komplikace.

        1. Cena je v pohodě. Ale vybrali jste si celkem úzký obor (zvuk) který je sice růstový, ale i celková světová čí­sla nejsou pří­liš omračují­cí­. Takže bych se primárně zaměřil na náběr kvalitní­ho obsahu (prostě napište úžasný email velkým autorům) což sežere minimálně stovky tisí­c Kč, spí­š miliony Kč než se dostanete na rozumná čí­sla. A pak hledejte masivně zákazní­y, což vezme taky pár milionů Kč za propagaci. No a nakonec se modlete, že konkurence do toho neinvestuje stonásobek toho co vy…

          1. Nemyslim si že všechno je jen o penězí­ch (a tak obrovských cifrách, které uvádí­š). Je mi jasný že se ve svém současném byznysu pohybujete uplně někde jinde, ale jsem přesvědčenej o tom, že to jde i bez famí³zní­ho vyhazování­ balí­ků peněz do neefektivní­ch reklam jenom proto, abysme mohli ří­ct, že máme takovej a makovej budget.

            1. Jde to vzdycky i bez penez a budgetu, ale jde to hodne tezko na trhu, kterej uz nejakou dobu funguje a konkurence uz na ledacos prisla. V tom to budete mit tezsi.

              Ostatne my jsme taky sli spis cestou Davida nez Goliase. Ale urcite to neni ta snadnejsi ani jistejsi cesta k uspechu na existujicim trhu. Takze mi nezbyva nez vam drzet palce a sledovat co vse se vam podari…

              1. Jasne, pixmac sleduju tak nejak od zacatku a vim ze v te dobe uz byl trh taky docela plny. Nicmene jak vidno jde to, kdyz se to udela chytre a pouzije se rozum a udela se to pro uzivatele zajimavejsi a jednodussi.

  1. Z pohledu občasného nakupují­cí­ho hudby a zvuků do našich her se mi pří­stup bez nutnosti dobí­jení­ kreditů lí­bí­, ale jako poskytovatelé obsahu byste to možná měli přehodnotit a minimálně nabí­zet obě varianty (např. v audiojungle je v pří­padě nákupu za hotové demotivační­ poplatek, ale jde to, na iStocku ale bez kreditu myslí­m ne a nemám ho rád :P). Dí­ky objemu kreditu budete mí­t větší­ cashflow a hlavně budete zákazní­ky motivovat, aby u vás zůstali, pří­padně zužitkovali kredit i ve chví­li, kdy by nutně sami od sebe nenakupovali (viz aktuální­ “výprodejové” povánoční­ akce českých e-shopů, které zjevně fungují­, přestože prodávají­ zboží­ naopak zdražené). Plus s kredity se dají­ snáze dělat různé akce, promotion autorů atd.

    Co se týče propagace, s tí­m bojuje každý projekt, takže tenhle článek je určitě dobrý krok 🙂 (osobně budu vaši banku sledovat a něco tam o ví­kendu nahraju :)), chce to také napsat do audiofí³r pří­mo muzikantům, rozeslat PR na muzikantské weby, možná oslovovat konkrétní­ tvůrce na bandzone apod. Ideální­ by bylo chytnout se nějaké story, zkoušet kontaktovat influencery apod.

    Např. s naší­m projektem vývoje her Playito jsme tweetli Johnovi, že jsme si dovolili inspirovat se při tvorbě názvu jední­m populární­m projektem ;)… na což sice nebyla žádná reakce, ale pří­ště to třeba vyjde 😀 Ale třeba na základě tématiky pirátství­, o které jsme psali na sociální­ch sí­tí­, si nás všimla aspoň česká média a pomohlo nám to ve zviditelnění­ se – http://www.mobilmania.cz/clanky/pirati-na-androidu-googlu-vlastne-nevadi-rozhovor/sc-3-a-1322134/default.aspx

    1. Dí­k moc za názor. Ty kredity by neměl být problém přidat, pokud si to uživatelé budou žádat. AudioJungle znám moc dobře, sám jsem tam nakupoval bez kreditů za větší­ pení­z… Věřim tomu, že kredity budou pří­padně mí­t smysl až se to rozjede, teď by tam stejně žádný uživatel asi kredity nevložil, když nemá jistotu, jak rychle se to rozběhne. Success story už jsem taky zvažoval, máme tam jednoho úspěšného českého autora… Ten článek jsem přečetl a je to super – zají­mavý obsah pro čtenáře a zároveň reklama pro vás. Dobrý krok!

    1. Ahoj, dí­ky moc za koment. Tak já jen doufám že to takto nevidí­ moc lidí­ – názvu (resp. logotypu) máme uzpůsobené snad vše, webovky, vizitky, reklamní­ rollup, domény,… Takže je momentálně asi nereálný to předělávat. Snad to tak ostatní­ lidi nevidí­ 🙂

    2. Ahoj Ondro, dí­ky moc za námět. Vzhledem k tomu, že názvu máme uzpůsobené vše (logotyp, domény, vizitky, reklamní­ rollup,…) tak je pro nás teď nereálný to předělávat. Snad to tak ostatní­ lidi nevní­maj, doufám 🙂

  2. Zají­má mě, jak máte v plánu potí­rat uploadery cizí­ho obsahu… jaký systém by měl lidem zabránit nahrávat např nějaké ne moc známé soundtracky z flashových her apod. ?

  3. Ahoj, určitě vyzkoušejte tu soutěž, pokud bude zajimava vyhra a pravidla se nastavi tak, aby soutěží­ci měli duvod přidavat co nejvic zvuku a ší­řili to i mezi ostatní­, věří­m, že to může na začátek nakopnout.

    1. Docela s tou myšlenkou koketujeme, lí­p se bude komunikovat zají­mavá soutěž než suchá tiskovka o spuštění­ nějakýho novýho webu…

  4. Dokud budeš mí­t práznou audiobanku tak se ti tam hudební­ci minimálně hlásit. Zainvestuj mí­sto do marketingu do obsahu, naplň alespoň trochu tu audiobanku a pak už to bude přibývat přirozeně. Takto jakmile hudební­k uvidí­ prázdnou audiobanku tak neuoloaduje, spolehlivě to odradí­. To mi věř.

    1. Zají­mavý názor, dí­ky. Trochu už jsme uvažovali, jestli by nepomohlo vyhradit nějaký rozpočet a autorům vyplatit podí­l z prodeje hned po uploadu. Prostě taková “garance jednoho prodej” s okamžitou výplatou. Jenom mám obavu aby toho české ručičky nezneužily… chtělo by to dobře nastavit pravidla. Nebo jsi to s tou investicí­ do obsahu myslel nějak jinak??

        1. Ahoj Ví­ťo, dí­k za koment. Máš pravdu, je to hodně ošemetné téma a právě proto z toho mám obavu (jak jsem psal, české ručičky toho umí­ hodně). Jestli se nám to podaří­ našlápnout, rád bych se ti ozval jestli by nebyla možná nějaká spolupráce… máme krásně komplementární­ produkty 🙂

      1. Refundace za upload hudební­kům mi pří­jde poměrně riskatní­, skutečně vykukové se najdou a hlavně i touto metodou Vám obsah bude přibývat pomalu. Spí­še jsem měl namysl nákup od třetí­ strany. Když např. začí­ná nějaka fotobanka též nečeká až bude mí­t dost obsahu, ale přeprodává i obsah jiných fotobank. Tak bud jí­t tí­mto směrem nebo prostě nakoupit práva od nějaké audiobanky či agentůry zajištují­cí­ obsah.

  5. Kluci, zcela uprime:
    – nemate zadnou konkurencni vyhodu
    – nemate obsah a nevite jak ho ziskat
    – 60% z nulovych prodeju je mene nez 15% na iStocku nebo 50% na Pond5
    – pouze cestina nestaci ani na dve vyplaty a kanclik
    – zacinate na rozebranym trhu s nekolikaletym spozdenim
    – to ze vznikaji nove banky, neznamena ze preziji dele nez rok
    – pokud nemate po ruce nekoho z oboru, budete hodne narazet a davam vam max. 6 mesicu nez to vzdate
    – radim vyrazit na dovcu za penize co jste chteli dat do Stock Tunes a prijit na snadneji realizovatelny napad…

    Vita, sef Pixmac
    skypnete mi kdyz vam bude pripadat, ze kecam

    1. Dik za uprimnost – pro me je to jeste veci motivace k tomu abych ukazal, ze na to mame a dokazal to rozjet.

  6. Pro český trh je nápad jistě slibný. Ale potvrzuji názory ostatní­ch v tom, že s prázdnou audiobankou to určitě nepůjde. Pokud budete chtí­t pomoct s tí­m Facebookem, můžete se mi ozvat na tkaczyk@manolo.cz a možná něco vymyslí­me. Jinak hodně štěstí­ samozřejmě

  7. Ahoj. Zcela narovinu, zcela zamezit se tomu nedá. A to se netýká jenom našeho webu ale asi všeho kolem nás. Jde jenom o to se snažit takové pří­padné jednání­ odhalit.

  8. Vita ma pravdu, verte mu. Znate napr http://rightclearing.com
    Vubec netuim proc bych mel jit k vam kdyz mam na jedno kliknuti tolik jinejch vyzkousenejch reseni. Jo na ipadu mi to jaksi nebezi..Mozna kdyby ste vymysleli neco co by muzikantum skutecne prineslo realny ksefty..no doufam ze mate dobre nastavenej bod kde je treba zatahnout za rucni brzdu a vyrazit jinym smerem

    1. Ahoj, muzes mi prosim napsat co konkretne na ipadu nebezi? Jestli je to player tak o tom vime. Kdyby vsichni lidi na svete pouzivali pouze vyzkousena reseni, tak bysme stale chodili pesky, obleceni do kuze a mlatili se klackama o kus zvance. Obcas je proste potreba vybocit ze sve komfortni zony a zkusit neco noveho. A treba to vyjde a ujme se to. Kdyby takovi lidi nebyli, nelitali bysme do vesmiru a ja bych ted netukal prstama do tenke krabicky s cudlikama 😉

      1. Jop player a pak mi nejde vybirat z tech dvou menu na hlavni strance..tohle neni filozoficka debata. Delate produkt a chcete reakci. Dle mne pozde. Nevim jak moc rozumite tomuto oboru. To co ste vytvorili nikdo nepotrebuje protoze to uz existuje. Nevim kolik hodin denne se u nas proda ale necekam zadna velka cisla. Tedy minimalni obchod. Muzikanti a producenti potrebuji uplne jine veci nez dalsi zvukobanku. Ten predpoklad z nehoz citim silne nadseni a vuli udelat dobry projekt je trochu obracene. Az budes mit projekt kde ti bude kazdej rikat ze si se zblaznil, dyt to takhle nikdo nedela to nebude fungovat tak jsi na spravne ceste.

        1. Diky za upresneni. No, co tedy producenti a muzikanti potrebuji? Z toho co pises vypada ze oboru rozumis, muzes teda prozradit neco konkretniho? Ja vim ze jsme meli prijit driv. Na druhou stranu spoustu projektu prislo taky v dobu kdy uz konkurence byla a dokazaly se prosadit… Nadseni nam opravdu nechybi, kdybysme ho nemeli tak jsme to sem ani nedotahli…

          1. Jedno ze zakladnich pravidel pro novej projekt / startup zni: vyres nejaky svuj problem v oblasti ktere rozumis. Pokud obor znas, vis ze by se dala dana vec delat lepe, mas ideu jak to udelat a na trhu nic podobneho neni, tak do toho. Hudebni branze je technologicky hodne napred oproti jinym oborum, prijit s necim uplne novym je velmi tezke, prosadit to na trh jeste tezsi. Neni to nemozne ale existuje mnoho oboru kde je to jednodussi. Zajimave by bylo prijit s novym zpusobem jak pouzivat hudbu

          2. Treba ti to zakaznici reknou sami. Kolikrat jsem neco zacal s klidne naivni predstavou. A pak mi zakaznici sami zacali davat komentare co a jak.. takze se vyplaci poslouchat.. ale samozrejme nejake zakazniky uz musis mit

            1. Mas pravdu, dulezite je komunikovat co nejvic a ne si hrat na utajeny projekt. Zatim jsou zpetne vazby od autoru i poptavajicich dobre. Libi se to vyrobcum reklamnich spotu, kteri od nas chteji odebirat audio jakmile rozsirime nabidku. Mame zpetnou vazbu i od filmaru a tem se to taky libi. Takze jediny problem snad bude oslovit tu docela uzkou skupinu hudebnich autoru. Par napadu uz snad mam… Samozrejme stale naslouchame protoze obcas nekdo prijde s dobrou myslenkou (treba individualni zakazky – autori mohou nabizet skladani na miru, potavajici mohou zadat poptavku po konkretni hudbe na miru).

  9. tak Kim Dotcom s jeho projektom https://mega.co.nz/ posle taketo pokysu do hrobu, nakolko vyhlasil, ze jemu bude stacit 10% a zvysok necha autorovi. Toto pripravoval uz dlho a zevraj aj preto zautocili na neho v USA, nakolko produkcne studia lobbovali.. no uvidime..
    napad inak dobry, potrebna reklama a zivotaschopnost

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *